Schrijvend meisje aan een tafel (recto), Schets van een ezel (verso)
Max Liebermann
Objectinformatie
Schrijvend meisje aan een tafel (recto), Schets van een ezel (verso)
MB 1959/T 9 (PK)
Tekeningen
Museum Boijmans Van Beuningen
Vervaardiging
Max Liebermann
1890-1895
Fysieke kenmerken
zwart krijt op groen getint papier
h. 302 mm, b. 250 mm
Reconstructie van de herkomstgeschiedenis
1959-03-17 < > present day
Museum Boijmans Van Beuningen (acquired by the municipality of Rotterdam) [en]
? (after 1935-02-08 or 1935-03-15) < > 1958-10-11
Max J. Friedländer (05-07-1867 - 11-10-1958) [en]
after 1935-02-08 < > ?
Martha Liebermann [en]
before 1935-02-08
Max Liebermann [en]
vóór 1935-02-08
: Max Liebermann
:
: Lugt 4763; M. Eberle, Max Liebermann 1847-1935. Werkverzeichnis der Gemälde und Ölstudien, München 1996, p. 1257
na 1935-02-08 < > ?
: Martha Liebermann
:
: Lugt 4763; M. Eberle, Max Liebermann 1847-1935. Werkverzeichnis der Gemälde und Ölstudien, München 1996, p. 1257
? (na 1935-02-08 of 1935-03-15) < > 1958-10-11
: Max J. Friedländer (05-07-1867 - 11-10-1958)
:
: Vlg.cat. Paul Brandt Amsterdam 17 maart 1959, nr. 33; L. 4763; M. Eberle, Max Liebermann 1847-1935. Werkverzeichnis der Gemälde und & Ölstudien, München 1996, p. 1257
17-3-1959
: Paul Brandt (veiling), Amsterdam, collectie Max J. Friedländer
:
: Inventarismuseum; Vlg.cat. Paul Brandt Amsterdam 17 maart 1959, nr. 33
1959-03-17< > heden
: Museum Boijmans Van Beuningen (aankoop door de gemeente Rotterdam)
:
: Inventarismuseum; Vlg.cat. Paul Brandt Amsterdam 17 maart 1959, nr. 33, geannoteerd exemplaar
Huidige restitutiestatus
Geen verzoek
Onderzoeksbevindingen
De herkomst van deze tekening is niet sluitend want het is niet bekend wanneer en op welke wijze Max J. Friedländer de tekening heeft verworven.
De tekening is op 17 maart 1959 door Museum Boijmans Van Beuningen gekocht op de veiling gehouden door Paul Brandt in Amsterdam, waar stukken uit de nalatenschap van Max J. Friedländer werden aangeboden. Het is niet bekend wanneer en van wie de Joodse kunsthistoricus Max J. Friedländer de tekening heeft verworven. Het is zeer waarschijnlijk dat Friedländer de tekening na het overlijden van de Joodse kunstenaar Max Liebermann (08-02-1935), met wie hij bevriend was, in zijn bezit heeft gekregen. In de linkeronderhoek van de tekening is namelijk een nalatenschap-stempel te zien. Deze stempel werd door de weduwe Martha Liebermann (1857-1943) aangebracht op kunstwerken, die aanwezig waren in het atelier na het overlijden van de kunstenaar. Na de zelfmoord van Martha Liebermann (10-03-1943) werd Liebermann's kunstverzameling in beslag genomen door de Nazi's. Er zijn nu geen aanwijzingen dat de tekening deel uitmaakte van de in beslaggenomen nalatenschap van Martha Liebermann.