Over de collectie Nicoll, waar dit schilderij toe behoorde voor het bij Dienststelle Mühlmann terecht kwam, is veel onduidelijk. Niet zeker is wie Nicoll was en van wie Nicoll dit schilderij verwierf.
Dr. Kajetan Mühlmann, waar de Dienststelle zijn naam aan te danken had, was de eerste officiële Duitse 'koper' die op de Nederlandse kunstmarkt verscheen. Hij arriveerde op 15 mei 1940 in Den Haag en was door Rijkscommissaris Seys-Inquart belast met het opsporen en 'aankopen' van kunstvoorwerpen. Informanten maakten hem attent op waardevol kunstbezit bij joodse particulieren. Duizenden schilderijen en kunstvoorwerpen zijn door de Dienststelle al dan niet onder dwang, aangekocht en weer doorverkocht. Afnemers waren prominente nazi's onder wie Hitler en Göring, maar ook andere Duitse particulieren, veilinghuizen en musea. Mühlmann heeft dit schilderij verworven van 'Nicoll'. De herkomstnaam 'Nicoll, Parijs' zou kunnen verwijzen naar Madame Jaremtchenko (nadrukkelijk wordt in het verslag van de verhoren van Mühlmann na de oorlog vermeld “called 'Nicole”), secretaresse van Joseph Mühlmann (de stiefbroer van Kajetan) die kantoor hield in zijn hotelkamer in Parijs.