Gebruik vingers voor zoom en navigatie. Scroll buiten de afbeelding.
De vlucht naar Egypte
Gassel, Lucas
Objectinformatie
De vlucht naar Egypte
In een wijds landschap met bergen, rotsen, steden en kastelen ligt rechts een dorp (Bethlehem). Op de voorgrond de H. Familie: Jozef, die de ezel leidt, waarop Maria met het kindeke, wijst naar een afgodsbeeldje, dat in tweeën breekt. 't Landschap gestoffeerd met figuren. In 't midden rechts achter Maria een stoet krijgslieden te paard. Met ondertekening. Lijst geprofileerd bruin hout.
: ICN inventariskaart; Catalogus van schilderijen en beeldhouwwerken, Bonnefantenmuseum, Maastricht, 1958, p.28
: Schrijver, S. de
: collectie
: Brussel
: ICN inventariskaart; RKD fotodocumentatie; U. Thieme, Allgemeines Lexikon der Bildenden Künstler, Leipzig, 1920, deel 13, p.233; Tent.cat. Paysage Flamand, Musée Royal des Beaux-Arts de Belgique, Brussel, september-november 1926, nr.128
: Dit schilderij moet al vóór 1920 in het bezit van S. de Schrijver zijn geweest.
: Bouwens, F.
: collectie
: Brussel
: Tent.cat. Paysage Flamand, Musée Royal des Beaux-Arts de Belgique, Brussel, september-november 1926, nr.128
: Dit schilderij moet al vóór 1926 in het bezit van F. Bouwens zijn geweest.
: Cranshoff
: collectie
: Brussel
: RKD fotodocumentatie; Tent.cat. Un cabinet d'Amateur, Musées Royeux des Beuax-Arts, juni-juli 1937, nr.21; Tent.cat. The Worcester-Philidelphia Exibition of Flemish Painting, Worcester Art Museum, Worcester, februari-maart 1939, nr.96
: Dit schilderij bevond zich in de collectie Cranshoff van 1937 tot in ieder geval 1939.
: Onbekend (Amsterdam) kunsthandel
: kunsthandel
: Amsterdam
: ICN inventariskaart; F.S.E. Baudouin, Een landschap van Lucas Gassel te München, Oud-Holland, jrg. 65 (1950), nr.I-VI, pp.151-8; Catalogus van schilderijen en beeldhouwwerken, Bonnefantenmuseum, Maastricht, 1958, p.28
: Mogelijk werd met deze herkomstnaam kunsthandel Paech bedoeld.
Er zijn geen of onvoldoende herkomstgegevens uit de periode 1933-1945 over dit object bekend. Na onderzoek zijn tot op heden geen bronnen gevonden die informatie over de herkomst kunnen geven. Daarom is er geen uitspraak te doen over mogelijk verdachte herkomst of mogelijk onvrijwillig bezitsverlies.
De herkomst van dit object is niet sluitend. Het is niet bekend van wie, wanneer, hoe en onder welke omstandigheden F. Bouwens uit Brussel het object heeft verworven. In 1937 was het object eigendom van Cranshoff uit Brussel. Het is niet bekend wie Cranshoff was en hoe hij het object heeft verworven. Kunsthandel W.H. Paech uit Amsterdam verkocht het object in 1940 via W.A. Hofer aan H.Göring. Het is niet bekend hoe, van wie en onder welke omstandigheden Paech dit object heeft verworven. Er zijn op dit moment geen aanknopingspunten voor het doen van verder onderzoek naar de herkomst voor de periode van 1933 tot en met 1945 bekend.